Ga je zakendoen met Duitsland? Dan is het goed om van enkele dingen op de hoogte te zijn. Vergeleken met Nederland lijken de verschillen wellicht mee te vallen, maar toch kan het slim zijn om je eens in de Duitse gang van zaken te verdiepen. In dit artikel lees je daar meer over. We zetten 4 punten op een rijtje die de moeite waard zijn om op te letten.
1: Zorg voor juiste vertalingen
Een eerste aspect waar je op zou kunnen letten, is de vertalingen van teksten. In de praktijk komt het geregeld voor dat daar fouten in voorkomen. Dit kunnen typfouten, spelfouten of fouten in het aanbrengen van nuances zijn. Juiste vertalingen zijn dus essentieel. Zo kom je professioneel over als je zakendoet in Duitsland.
Het kan afbreuk doen aan je merk als teksten niet helemaal juist blijken te zijn. Zelf vertalen met behulp van machinevertalingen is dan niet voldoende. Wil je zeker weten dat je teksten goed vertaald worden? Kijk dan bij Machielsen voor correcte Duitse vertalingen.
2: Ter zake komen
Een andere tip om op te letten, is dat er in Duitsland sneller ter zake wordt gekomen. Er wordt niet om de daadwerkelijke zakelijke boodschap heen gedraaid. Het informele gedeelte is in Duitsland minder belangrijk. Weet daarom goed wat je wilt vertellen en breng dat op een heldere manier over.
Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is en worden onduidelijkheden vermeden. Geef ook genoeg informatie. Kijk bij het voorbereiden naar welke gegevens nuttig zijn om te vermelden. Zet handige cijfers, documenten of andere statistieken op een rijtje.
3: Hiërarchie in Duitsland
Ten derde is het bij het zakendoen in Duitsland een goed idee om rekening te houden met de hiërarchie. Spreek mensen aan met u, Sie, en kijk goed hoe de hiërarchie in elkaar zit. Daar wordt namelijk waarde aan gehecht. Zorg er dan ook voor dat je met iemand spreekt op hetzelfde niveau in een onderneming.
4: Punctualiteit
Op de vierde plaats staat ook punctualiteit. Dat wordt in Duitsland goed gewaardeerd. Het komt professioneel over als je op tijd komt. Het liefst nog iets te vroeg. Geef daarnaast duidelijk weer wat relevant is om te vermelden.